Vrijwel iedereen van de bijna 30 Tekstnetters die op 21 april 2015 deelnemen aan de workshop ‘Acquireren voor de lol’ in Amersfoort kreeg zijn/haar laatste opdracht via-via. Via warme contacten dus. Het verbaast workshopleider Maud de Vries niets. De adviseur voor solo-ondernemers definieert ‘Acquireren voor de lol’ als de inrichting van het proces waarmee je de opdrachten binnenkrijgt die voor jou belangrijk zijn.
Ze onderscheidt drie fasen in dat proces: interactie – transactie – levering. Het belangrijkste, dat waar het in de workshop over gaat, is de interactie. Dat gaat over alle momenten waarop de opdrachtgever met jou of met je werk in aanraking komt. Het is dus zaak ervoor te zorgen dat er zoveel mogelijk interactiemomenten zijn en dat opdrachtgevers je tegen kunnen komen. Je hoeft niet om werk te vragen, je moet ervoor zorgen dat iemand aan jou denkt op het moment dat hij een een tekst nodig heeft.
Als je eenmaal werk hebt geleverd voor een opdrachtgever, dan moet je ervoor zorgen dat er een band blijft. Een ‘abc-tje’: aandacht, belangstelling, en complimenten geven. Volgens Maud doe je er goed aan om 10 % van je tijd – een dagdeel, als je fulltime werkt – te besteden aan ‘bonding’, het bevestigen van die band. Je doet immers zaken met mensen, niet met bedrijven. Opdrachtgevers kun je zien als zakelijke vrienden. Vergeet de transactie, houdt Maud ons voor. Je hoeft niet om werk te vragen. Het gaat om geven. Een van de opdrachten aan de deelnemers is dan ook te bedenken wat voor zakelijke cadeautjes aan je opdrachtgevers kunt geven. Het levert een enorme lijst aan mogelijkheden op.
Aan het einde van de workshop is er nog een kritische noot: sommigen willen weten hoe je nu aan nieuwe klanten komt. Ze missen dat in het verhaal van Maud. Maar Mauds ervaring is dat die nieuwe klanten zich aandienen als je investeert in de band met bestaande opdrachtgevers.
Verslag: Marjolein Zinkstok