Lex Boezeman

Geschreven in Spotlight door Anneke Nunn0 reacties

“Pak het tekstschrijverschap vanaf de start van je bedrijf professioneel aan. Zorg voor een goede huisstijl, een strakke website, heb je zaakjes ook financieel goed voor elkaar. Ga nooit te laag zitten met je tarieven. Denk vanuit de klant zonder je eigen professionaliteit uit het oog te verliezen.”

Hoe en wanneer ben je tekstschrijver geworden?
Na mijn studie Nederlands ben ik vijf jaar leraar geweest, daarna ook nog vakdidacticus en docent Taalbeheersing in het hbo. En na 12 jaar was de koek op. Ik wilde totaal wat anders en ben in de journalistiek terecht gekomen (zoals zo veel ex-leraren overigens). Sinds 1989 heb ik mijn eigen bureau.

Wat doe jij eigenlijk?
In het begin deed ik veel interviews die als illustratie bij een jaarverslag kwamen. Ook heb ik talloze jaarverslagen, beleidsnota’s en boekjes geredigeerd. Ik heb veel trainingen en workshops gegeven, creatieve sessies aangestuurd, crisisvergaderingen geleid. Ik dacht toen echt dat ik overal verstand van had. Inmiddels weet ik veel beter, en heb ik 95% van die klussen afgestoten.
Sinds een aantal jaar word ik vaak gevraagd voor het schrijven van accreditatierapporten, waarin hbo-opleidingen hun ziel en zaligheid bloot moeten leggen. Erg leuk om te doen, omdat je iedereen van werkvloer tot en met college van bestuur de hemd van het lijf moet vragen.

Het meest trots?
Ik heb ooit een boekje voor gemeenteambtenaren moeten maken over het nut van sport en bewegen voor iedereen. Ik heb het concept van een kleine 300 pagina’s teruggebracht tot ongeveer 25 pagina’s platte tekst. Iedereen blij – de opdrachtgever, de ambtenaren en ikzelf.
Na afloop was ik kei kapot.

Wat is daar nou zo leuk aan?
De boodschap van een opdrachtgever terugbrengen tot de essentie, alle rimram gaat er bij mij uit. Echt kicken. Dat betekent soms dat er helemaal niks overblijft van een aangeleverd concept. Dan moet je met elkaar sparren om het goede verhaal alsnog boven tafel te krijgen.

Beste advies
Pak het tekstschrijverschap vanaf de start van je bedrijf professioneel aan. Zorg voor een goede huisstijl, een strakke website, heb je zaakjes ook financieel goed voor elkaar. Ga nooit te laag zitten met je tarieven. Denk vanuit de klant zonder je eigen professionaliteit uit het oog te verliezen.

Tekstnet
Ik ben al sinds de beginjaren lid van Tekstnet. Indertijd was het gewoon een jonge rebellenclub, die eigenwijze eenpitters achter hun computer vandaan haalde om een middagje te stoeien over goede teksten. Ik ben altijd lid gebleven (afgezien van een jaartje zeezeilen), omdat ik het keurmerk essentieel vind voor de professie.

Lex Boezeman  — www.boezeman.com

Plaats een reactie