Over taal & tekst en gedragsbeïnvloeding
Een bordje ‘Hier geen fietsen plaatsen’; een aanbieding die ‘alleen vandaag’ geldt; suggesties zoals op bol.com met ‘anderen bestelden ook’… Je wordt, vaak zonder dat je het merkt, beïnvloed door het taalgebruik in teksten. Bewust of onbewust word je gestuurd.
Als tekstschrijver wil je zelf ook je lezer ergens toe aanzetten. Je schrijft bijvoorbeeld een uitnodigingstekst voor een congres met het doel dat er veel mensen komen. Je mailt een geïnterviewde met het verzoek om snel te reageren op je artikel. Of je werkt mee aan een campagne over gezond eten. We willen de lezer in veel van onze teksten overtuigen met informatie en argumenten. Maar wat kunnen we nog meer doen om te sturen? Wat kunnen we als tekstschrijvers daarbij leren van de psychologie? In een middag tijd maak je kennis met de theorie en krijg je de nodige tips om die praktisch toe te passen.
Opzet
Jeanine Mies leidt je rond langs de psychologische principes van gedragsbeïnvloeding. Zo komt Cialdini aan bod, en nudging, framing, priming en vele andere technieken. Jeanine illustreert de theorie met tekstvoorbeelden. Wat heeft het gewenste effect en wat werkt juist averechts? Je wordt je bewust van het gedragssturende effect van taal en teksten, en past de inzichten toe in korte (her)schrijfopdrachten.
Reacties
Deze interactieve lezing is eerder gegeven in mei 2016 (lees ook het verslag) en wordt nu herhaald in een kleinere groep. Uit de reacties:
“Onderhoudend, herkenbaar, informatief, goede verpakking (illustratief op vele manieren)”
“Door sommige voorbeelden heb ik op een nieuwe manier naar teksten leren kijken, heel leuk!”
Over Jeanine Mies
Jeanine Mies studeerde Nederlands en is tekstschrijver en trainer. Sinds enkele jaren verdiept ze zich in gedragssturende teksten. Zo volgde ze o.a. een masterclass over toepassing van gedragskennis in communicatie bij Bert Pol. Jeanine blogt over taal en gedrag op Magneetwoordenblog.
Voor wie
De interactieve lezing is bedoeld voor (aspirant-)leden en buitenleden van Tekstnet en Logeion die met nieuwe inzichten over gedragsbeïnvloeding effectievere teksten willen schrijven.
Er is plaats voor 15 deelnemers.
Kosten
€ 50 (inclusief koffie/thee; btw niet van toepassing)
Aanmelden
De workshop is al volgeboekt. Stuur eventueel een een e-mail naar bericht@tekstnet.nl om op de reservelijst te komen.
Meld je uiterlijk 8 juni 2017 aan via het aanmeldformulier hieronder.
Wacht op de bevestiging en maak dan € 50 over op rekening NL10INGB0006172435 t.n.v. Vereniging Tekstnet. Na betaling ontvang je van het secretariaat van Tekstnet een factuur met daarop de vermelding ‘betaald’. Je aanmelding is definitief als je betaling binnen is.
Verhinderd?
Ben je toch verhinderd? Je kunt annuleren tot uiterlijk 8 juni. Stuur hiervoor een mail naar bijeenkomsten@tekstnet.nl Je betaalt dan alleen € 15 administratiekosten. Als je na 8 juni annuleert, betaal je het volledige bedrag van € 50.
Meer weten
Met inhoudelijke vragen kun je terecht bij Marjolein Zinkstok.
Let op: de ingang van het LKCA is aan de Jeruzalemstraat, zie de routebeschrijving.
Reserveringen
Je kunt je niet meer aanmelden voor dit evenement.
Elke Veldkamp zegt
Ik zou graag deelnemen aan deze workshop maar zie dat hij nu al volgeboekt is. Jammer! Kan ik misschien op de reservelijst? Of kan er – bij voldoende belangstelling – een tweede bijeenkomst georganiseerd worden?
Carla Franken zegt
Hoi Elke,
zoals je weet, kan je meedoen met de workshop.
groet,
Carla