Clubgevoel of bodemprijs?

Geschreven in Blog, Ondernemerschap, Schrijven door Olga Leever0 reacties

Als beginnend tekstschrijver heb je niet meteen een goed gevulde opdrachtenportefeuille. Begrijpelijk dat je in dat geval werk zoekt via marktplaatsen voor freelancers. Of dat je je naam invult op een vraag-en-aanbodsite voor tekstschrijvers. Sites waar het vooral draait om de prijs. Maar levert je dat écht wat op? Wij denken van niet. Kwaliteit leveren en samenwerken, daar onderscheid je je pas mee.

1.    Laat zien waar je sterk in bent
Websites als goedkoopstekeuze punt nl draaien maar om één ding: de laagste prijs. Bij de aanschaf van een stofzuiger kunnen we ons voorstellen dat de prijs doorslaggevend is. Maar gaat het om een dienst als tekstschrijven, dan draait het om veel meer dan de prijs alleen. Denk daarom eerst na over waar je sterk in bent. En voor welke doelgroepen of branches je wilt schrijven.

2.    Durf meer in je mars te hebben
Je bent natuurlijk vrij om jezelf voor een laag tarief in de markt te zetten. Maar het is de vraag of je er op langere termijn iets mee opschiet. Er zit een gevaar in de concurrentiestrijd met andere prijsvechters. Om opdrachten te krijgen laat je je tarief steeds meer zakken. En daar help je jezelf niet verder mee –  tenzij je het zeldzame talent hebt om binnen één uur een goed en plaatsbaar artikel te schrijven. Bij de meeste collega’s kost dat echter toch wat uren. Laat je die uren niet uitbetalen omdat je een prijsvechter wilt zijn, dan snijd je jezelf in de vingers. Je betaalt feitelijk zelf de uren die je extra nodig hebt. En je komt niet meer van je goedkope tarief af.

3.    Geen kwantiteit, maar kwaliteit
Met z’n allen op een ‘markplaatssite’ staan is heel transparant. Makkelijk voor opdrachtgevers ook: zoekt iemand een goedkope tekstschrijver, dan is de keus snel gemaakt. Maar draait het niet om veel meer dan prijs alleen? Volgens ons ligt daar jouw kans. Door niet mee te gaan als goedkoopste, maar als beste. Kun je opdrachtgevers overtuigen van jouw waarde? Help opdrachtgevers door ze verder te laten kijken dan de prijs.

4.    Trek je op aan professionals
Als beginnend tekstschrijver heb je veel vragen. Hoe lang mag ik over een tekst doen? Hoe zie ik of de briefing van mijn opdrachtgever in orde is? Hoe communiceer ik met de klant tijdens het verloop van de opdracht? Hoe maak je een goede offerte? Omring je daarom met ervaren collega’s. Praat met ze. Laat ze voor jou een spiegel zijn. Het geeft je een reëel zicht op je vak en jouw werkwijze. Ook de opdrachtgever die kiest voor kwaliteit merkt op deze manier dat jij een serieuze vakman of –vrouw bent.

5.    Kies voor samen. Kies voor het clubgevoel
‘Samen’ is meer dan een verzameling namen op een site. Als je elkaar kent, kun je van elkaar leren. Bijvoorbeeld in intervisiegroepen. Ook is het mogelijk om samenwerkingsverbanden te vormen, zodat je met elkaar een grote opdracht kunt uitvoeren voor een klant. Bouw dus aan je netwerk van collega’s. Sluit je aan bij gerenommeerde clubs als Logeion, Tekstnet, de Auteursbond of de Nederlandse Vereniging van Journalisten. Het levert werk op, het is gezellig en het geeft je de mogelijkheid om te groeien als professional. Daarmee blijft het werk uitdagend en versterk je je positie ten opzichte van klanten. En dat maakt dat je je uurprijs dubbel en dwars waard bent!

Deze blog schreef ik samen met Rafael Barnhard.

Is een ‘keurmerk’ ook een optie om je te onderscheiden van andere tekstschrijvers? Over twee weken lees je er meer over in een vervolgblog van Rafael en mij.

Over de auteur
Profielfoto van Olga Leever

Olga Leever

Bekijk hier haar volledige Tekstnet profiel.

Plaats een reactie